Autisme als gebrek aan sensorische filtering
17 januari 2017
Schematherapie
2 februari 2017

Hoe leef ik gezond met autisme?

Vraag

 
Ik ben autistisch. Dit beïnvloed mijn lichamelijk, geestelijke en sociale welzijn. Hoe voorkom ik gezondheidsproblemen en zorg ik dat ik gezond leef met autisme?
Ik zorg voor een goede balans tussen uitdagingen en middelen
Ik zorg ervoor dat er in mijn dagelijks leven balans bestaat tussen de uitdagingen waar ik voor sta en de middelen die ik heb om er met succes op in te gaan. Door het voorkomen van onder- of overvraging slaap ik beter, blijf ik alerter, kan ik mijn aandacht beter verschuiven, ontspan en herstel ik sneller en kan ik beter omgaan met spanning wanneer mijn balans verloren gaat.
Ik zorg voor sociale steun
Voor mijn gezondheid is het belangrijk dat ik sociale steun ervaar. Het is daarvoor niet perse nodig dat ik een partner of vrienden heb, zolang ik maar het gevoel heb dat er mensen zijn bij wie ik terecht kan als in hun praktische hulp, emotionele steun of informatief advies nodig heb en ik deze mensen ook daadwerkelijk om steun vraag op het moment dat ik ze nodig heb. Door mensen te hebben van wie ik verwacht dat ze me zullen helpen als het nodig is ervaar ik gebeurtenissen in mijn leven sneller als iets wat ik aan kan. Door met andere mensen over gebeurtenissen te praten, krijg ik voor mezelf duidelijker hoe ik me voel en waar ik behoefte aan heb. Ook kan ik zo situaties beter beoordelen en maak ik betere keuzes. Door mij verbonden te voelen met mensen die om mij geven, zorg ik beter voor mijzelf. Daarom maak ik het een prioriteit om ervoor te zorgen dat ik mensen heb met wie ik mij verbonden voel en van wie ik verwacht dat ze me zullen helpen. Ik zoek steun zoek bij hen als ik dat nodig heb en deel ook mijn successen met hen.
Ik let op mijn lichaamshouding en spierspanning
Mijn kaken, schouders, borst, knieën en billen zijn ontspannen. Ik haal vrij en diep adem doordat mijn mond een beetje open staat en zowel mijn buik als mijn borst meebewegen bij de in- en uitademing. Bij mijn uitademing strekt de beweging zich helemaal door tot de bodem van mijn bekken. Juist dit laatste stukje is noodzakkelijk voor het ervaren van interne prikkels, zoals emoties, pijn, temperatuur en (seksuele) spanning. Door mijn diepe ademhaling voel ik de ver weg liggende delen van mijn lichaam, zoals mijn gezicht, mijn handen en mijn voeten. Ik ben me bewust van mijn gezichtsuitdrukking en het contact dat mijn lichaam maakt met de grond of het object waarop ik zit of lig. Als ik loop bewegen mijn bekken zich vrij, naar voren en naar achteren, op het ritme van mijn ademhaling. Als ik zit of sta, raken mijn beide voeten de grond.
Ik zorg voor mijn lichaam
Ik eet met aandacht en kauw goed op mijn eten voordat ik het doorslik. Ik eet 375 gram groente en 300 gram (gedroogd) fruit per dag. Dat betekent dat ik niet alleen groente eet bij het avond eten, maar ook als tussendoortje of bij de lunch, en dat ik niet alleen fruit eet als tussendoortje, maar ook bij het ontbijt of als toetje. Ik drink 1,5 tot 2 liter per dag, vooral water of groene thee. Hoe warmer mijn omgeving, hoe groter mijn fysieke inspanning en hoe zwaarder mijn lichaam, hoe meer ik drink. Ik poets twee keer per dag gedurende twee minuten mijn tanden. Om de ruimte tussen mijn tanden en kiezen schoon te maken gebruik ik eenmaal per dag een tandenstoker of flosdraad. Ik beweeg per dag een half uur matig tot intensief, op minimaal vijf maar het liefst alle dagen van de week.
Ik zorg voor mijn geest
Om te ontspannen maak ik gebruik van technieken gericht op ontspanning (massage, meditatie). Om realistisch te denken maak ik gebruik van technieken gericht op het ombuigen van negatieve gedachten naar nieuwe, meer realistische gedachten. De drukte in mijn hoofd verminder ik door het werken met een leeg bureau (clean desk), een lege inbox (clean screen) en de gewoonte om gedachten die mij afleiden of wakker houden op te schrijven, zodat ik ze makkelijker los kan laten.
Ik zoek hulp als het mij alleen niet lukt
Gezond gedrag kan gemakkelijker gezegd dan gedaan zijn. Wanneer ik merk dat mijn eetgedrag, slaapgedrag, bewegingsgedrag, steun-zoekgedrag of denkgedrag mijn gezondheid in de weg staat zoek ik hulp. Ook wanneer anderen wiens oordeel ik waardeer mij zeggen dat mijn gedrag verbeterd kan worden, volg ik hun adviezen op dit gebied op. Ik besef me dat afleiding zoeken, verslavende middelen gebruiken en andere vermijdingsstrategieën slechts tijdelijke oplossing bieden, die op langetermijn niets voor mij kunnen doen.
Ik bereid me voor op mijn toekomst met autisme
Autisme bij volwassenen gaat vaak gepaard met angstig, woedend en verdrietig makende gebeurtenissen en situaties, zoals afwijzing, scheiding, werkloosheid, sociale isolatie, geweld, geldgebrek, onderwaardering, overvraging en mislukking. Andersom zijn er ook de nodige omstandigheden die kansen bieden voor het ervaren van plezier, voldoening en verbondenheid. Voor mijn gezondheid is het belangrijk dat ik voorbereid ben op goede en kwade momenten. Beide vragen immers om mijn aanpassing. Daarom probeer ik een inschatting te maken van een breed scala aan mogelijke, toekomstige uitkomsten voor mijn leven. Als ik niet kan voorkomen dat ik weer de dupe wordt, hoe kan ik dan zorgen dat ik er beter mee om kan gaan als het weer gebeurd? Als ik graag een partner of baan wil, ben ik er dan ook op voorbereid als dit morgen zou gebeuren?

Conclusie

 
Ik leef gezond met autisme. Ik zorg voor een goede balans tussen de uitdagingen waar ik voor sta en de middelen die mij ter beschikking staan om er mee om te gaan. Ik zorg voor beschikbaarheid van sociale steun en zoek die op wanneer ik het nodig heb. Ik zorg voor mijn lichaam en geest. Ik zoek hulp als het mij alleen niet lukt en bereid me voor op mogelijke problemen én kansen die zich voor kunnen doen.
 

Geef een reactie

Send this to a friend

Hoi, dit ken je de website Hoe leef ik gezond met autisme?? Deze pagina lijkt me interessant voor jou: https://www.autismevriendelijknederland.nl/vragen/hoe-leef-ik-gezond-met-autisme/